S-faktor vs. samlet GIA-score – Stabilitet og generel intelligens i spil – blog 3/4

Hvad afgør, om en person tager gode beslutninger, har en stærk sproglig forståelse, er stabil og metodisk eller kan opfatte information hurtigt?

I vores blog-serie på fire indlæg tager vi afsæt i samspillet mellem DISC-profil (adfærd) og GIA-resultat (kognitive evner). Vi hjælper dig med at forstå, hvordan adfærdsmæssige præferencer og kognitive færdigheder kan spille sammen og give indsigt i en persons styrker og svagheder i forhold til forskellige jobkrav.

De fire blog-indlæg vil fokusere på samspillet mellem følgende specifikke DISC- OG GIA-faktorer:

Læs her: Blog 1 : D-faktor vs. Ræsonnement – Hvem er god til at tage beslutninger?

Læs her: Blog 2: I-faktor vs. Sproglig forståelse – Kommunikationens mestre og forståelsens kunst

Blog 3: S-faktor vs. Samlet GIA-score – Stabilitet og generel tænkeevne i spil

Læs her: Blog 4: C-faktor vs. Opfattelseshastighed – Præcision og højt tempo

I tredje del af vores blog-serie om samspillet mellem PPA/DISC-profiler (adfærd) og GIA-resultater (kognitive evner) dykker vi ned i relationen mellem S-faktoren og den samlede GIA-score. Hvordan balancerer man stabilitet og ro med en persons generelle tænkeevne for at sikre både kvalitet, tempo og trivsel?

S-faktoren: Et behov for stabilitet
Personer med høj S-faktor i deres DISC-profil har en stærk præference for stabilitet, forudsigelighed og et metodisk arbejdsmiljø. De værdsætter ro, velstrukturerede processer og tid til at overveje deres handlinger.

Omvendt er personer med lav S mere utålmodige og tempofyldte. De trives i skiftende miljøer og kan hurtigt kaste sig ud i nye udfordringer uden behov for længerevarende overvejelse.

I praksis handler S-faktoren om arbejdsmæssigt tempo:

  • Højt S: Arbejder langsomt og metodisk. Risikoen er overforsigtighed og spild af tid på at dobbelttjekke.
  • Lavt S: Arbejder hurtigt og energisk. Risikoen er sjusk og fejl, hvis tempoet overstiger evnerne.

Den samlede GIA-score: Hvor mange hestekræfter har vi?
Den samlede GIA-score er en måling af en persons generelle kognitive evner – altså, hvor hurtigt og præcist hjernen kan optage og bearbejde information. En høj GIA-score indikerer evnen til at tænke hurtigt, løse problemer effektivt og lære nye færdigheder.

Når GIA og S-faktoren sammenholdes, kan man vurdere, hvordan en person arbejder i forhold til deres kognitive potentiale. Det er her, magien opstår – og hvor ledere kan gøre en reel forskel.

Når S og GIA ikke er i balance
Manglende balance mellem S-faktoren og den samlede GIA-score kan føre til enten spildt potentiale eller dårlige arbejdsresultater:

  • Høj GIA + højt S: Personen har evnen til at arbejde hurtigt og effektivt, men deres behov for stabilitet og forsigtighed kan sænke tempoet. Dette kan føre til overforberedelse og tidsspilde.
  • Lav GIA + lavt S: Personen arbejder hurtigt og energisk, men kan have svært ved at holde kvaliteten oppe, da evnerne ikke følger med tempoet. Dette resulterer ofte i fejl og frustration.

Fra teori til praksis: Et eksempel
Mads er et godt eksempel på, hvordan S og GIA kan spille sammen – eller modarbejde hinanden. Mads havde en høj S-faktor og var kendt for at arbejde langsomt og forsigtigt. Tidligere ledelse opfattede ham som ineffektiv, men da hans nye leder introducerede både PPA/DISC og GIA, viste testresultaterne noget andet: Mads havde den højeste GIA-score i teamet.

Hans kognitive evner var altså på niveau med en højt præsterende “sportsvogn”, men hans adfærdsmæssige præferencer holdt ham tilbage som en forsigtig “Citroën Berlingo”. Med de rette arbejdsopgaver, tryghed og opmuntring fra lederen begyndte Mads at finde balancen mellem tempo og kvalitet – og han blev en nøglespiller i teamet.

Hvordan kan ledere bruge denne indsigt?
En god leder kan hjælpe medarbejdere med at finde balancen mellem S-faktoren og deres samlede GIA-score ved at:

  1. Måle potentialet: Brug GIA-testen til at identificere, hvad medarbejderen kognitivt kan præstere.
  2. Forstå adfærden: Brug PPA/DISC til at forstå, hvordan medarbejderen foretrækker at arbejde.
  3. Skabe balance: Justér arbejdsopgaver og ledelsesstil, så tempoet matcher evnerne. For et højt S med en høj GIA-score kan man opmuntre til at sætte tempoet op, mens et lavt S med lav GIA-score bør støttes i at sænke tempoet for at undgå fejl.
  4. Fremme trivsel: Det er vigtigt at sikre, at tempojusteringer ikke går ud over medarbejderens trivsel og motivation.

Opsummering
S-faktoren og den samlede GIA-score er en kraftfuld kombination, der kan hjælpe ledere med at forstå, hvordan deres team fungerer bedst. Når stabilitet og kognitive evner bringes i balance, kan medarbejdere præstere optimalt og finde glæde i deres arbejde.

Næste skridt: Hvordan sikrer vi præcision og effektivitet i et højt tempo? I vores fjerde og sidste blog ser vi på C-faktoren vs. Opfattelseshastighed – Præcision og højt tempo – her fortsætter vi hvor vi slap med rekruttering af det høje I fra blogindlæg nr. 2.

Er du nysgerrig på, hvordan DISC og GIA kan bruges i din rekruttering?
Kontakt os for en uforpligtende dialog og få indsigt i, hvordan du kan finde den rette kandidat til dit team. Klik her og lad os hjælpe jer godt på vej.

Del denne blog/artikel