Hvad koster en (fejl)ansættelse reelt?

Eller sagt på en anden måde: Får vi fuldt udbytte af vores lønsum?

De fleste vil svare et håbefuldt ”Ja”, for lønsummen er langt den største udgift de fleste steder, og vi vil helst have value for money.

Vi ved dog godt at der er faktorer der påvirker den organisatoriske effektivitet i negativ retning. Især 2 af dem syner mere i det organisatoriske regnskab, nemlig personaleomsætning og sygedage.

Men hvis vi kan måle det, kan vi gøre noget ved det.

Vi har derfor lavet en beregner som med udgangspunkt i en gennemsnitsløn samt betragtninger om gennemsnitlig effektivitet/performance i såvel onboarding- som opsigelsesperiode kan konkretisere konsekvensen af personaleomsætning i kroner og øre, dvs. bundlinje som alle organisationer interesserer sig for.

I beregneren er udgangspunktet at en medarbejders performance over opsigelsesperioden (3 mdr) er aftagende og i gennemsnit 65%. Samtidig tager det en nyansat en vis tid at nå fuld performance i en onboardingperiode. Udgangspunktet er 50% over en periode på 8 måneder. Du kan selv ændre disse forudsætninger så de passer til de eksempler du vil beregne. Tag for eksempel udgangspunkt i dine tal for et team eller afdeling, når du bruger beregneren.

Prøv beregneren, bliv overrasket OG klædt på til en økonomisk kvalificeret dialog om tiltag der kan påvirke bundlinjen.

Udfyld navn og emailadresse hvis du vil have resultatet tilsendt som pdf efterfølgende.

Prøv vores beregner

Indlæser...
0Kr.
* Skal udfyldes

Effektivitetskurven
Har du fået blod på tanden?

Hvis du har lyst til at prøve en mere avanceret udgave, kan du prøve at klikke på dette
link.